Onderzoeksconferentie 2016 – De Flint in Amersfoort

Standaard

Afgelopen woensdag ben ik samen met mijn collega Mia naar de onderzoeksconferentie 2016 in Amersfoort geweest.De eerste die ik daar tegen kwam was oud collega Pierre, veel te lang niet gezien sinds zijn overstap naar de HAN maar daar gaan we wat aan doen, althans dat is het voornemen. Aantekeningen maken tijdens een conferentie is niet echt mijn ding, ik ben meer van het digitaal opzoeken van de beschikbare materialen en deze ordenen. Onderstaand dan ook mijn overzicht van een mooie dag waarbij veel onderzoeksresultaten voorbij kwamen, enthousiaste en inspirerende sprekers en een lekkere lunch. Zeker de moeite waard om een dagje je werkplek te verlaten en je bij te laten praten.

Onderzoeksconferentie2016Verslag van Kennisnet: https://www.kennisnet.nl/artikel/onderzoeksconferentie-stilt-honger-naar-kennis-over-wat-werkt-met-ict/

Brochure: Wat_werkt_wel_wat_werkt_niet

Opening door Toine Maes – directeur Kennisnet

De onderzoeksconferentie is opgesplitst in drie thema’s: Elk thema start met een keynote van twintig minuten, gevolgd door meerdere pitches van vijf minuten.

  • Digitaal leermateriaal
  • De leerling
  • De leraar

Digitaal leermateriaal

keynote: Ton de Jong – Go-Lab, onderzoekend leren met online labs
Ton de Jong (60) is hoogleraar Instructietechnologie aan de Universiteit Twente en projectleider van het Go-Lab Project: Global Online Science Labs for Inquiry Learning at School. In dit internationale project wordt software ontwikkeld waarmee leerlingen online natuurwetenschappelijke experimenten kunnen uitvoeren. Meer informatie: https://www.kennisnet.nl/artikel/go-lab-biedt-enthousiasmerend-onderwijs-over-natuurwetenschap/

Pitch Antoine van den Beemt – ict in het praktijkonderzoek van leraren
NRO/KENNISNET RAPPORTAGE FLANKEREND ONDERZOEK E-DIDACTIEK: https://www.kennisnet.nl/fileadmin/kennisnet/leren_ict/visie_implementatie/bijlagen/ICT_in_het_praktijkonderzoek_van_leraren.pdf

Pitch Adrie Visscher – De effecten van het gebruik van Snappet

Effecten van een adaptief onderwijsplatform op leerresultaten en motivatie van leerlingen: https://www.kennisnet.nl/fileadmin/kennisnet/leren_ict/leren_op_maat/bijlagen/De_effecten_van_Snappet_Universiteit_Twente.pdf

Pitch Rachel Plak – De meerwaarde van educatieve computerprogramma’s in de klas
Pitch Inge Merkelbach – Welk kinderen het meest profiteren van educatieve computerprogramma’s

Pitch Marjoke Bakker – Oefensoftware bij het leren lezen
Vanuit Radboud Universiteit doet Marjoke Bakker onderzoek naar Veilig Leren Lezen, een methode voor groep 3. Haar onderzoek richt zich specifiek op het gebruik en de effectiviteit.

http://wij-leren.nl/effecten-digitaal-leermiddel-leren-lezen.php

Kennisrotonde
Na deze eerste ronde pitches, wordt aandacht besteed aan vragen van het onderwijs over ICT die de afgelopen tijd zijn gesteld aan de Kennisrotonde. Dit kennisloket van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) geeft scholen op basis van wetenschappelijke inzichten snel antwoord op actuele kennisvragen van en over het onderwijs.

Focus leerling

keynote: Liesbeth Kester – Gepersonaliseerd leren met ict: leerkracht en leerling samen aan het stuur
Voor sommige dingen geldt one-size-fits-all. Maar dat is niet altijd handig! Leren op maat lijkt wenselijk. Wat gebeurt er op scholen met betrekking tot leren op maat met ICT en zijn hier gemene delers uit te destilleren?

http://www.nwo.nl/onderzoek-en-resultaten/onderzoeksprojecten/i/91/14091.html

Pitch Carla Haelermans – Muiswerk werkt, maar er moet natuurlijk wel geoefend worden

http://www.educatieveagendalimburg.nl/bijdragen/meedoen/muiswerk-werkt-maar-er-moet-natuurlijk-wel-geoefend-worden
Pitch Marthe Straatemeier – Wat kunnen we leren van Rekentuin?

http://panamaconferentie.sites.uu.nl/wp-content/uploads/sites/22/2015/05/Wat-kunnen-we-leren-van-rekentuin.pdf
Pitch Jorrick Beckers – Een vloek of een zegen? Zelfgestuurd leren met elektronische ontwikkelportfolio’s

https://www.youtube.com/watch?v=PSjO8lVSMFA

Pitch Nico Rutten – Lesgeven met simulaties

http://www.slideshare.net/nicorutten/teaching-with-simulations

Pitch Eliane Smits van Waesberghe – Opbrengsten van een digitale rekenmodule voor voortgezet onderwijs

http://www.verwey-jonker.nl/doc/2015/5225_Studyflow.pdf

Joop Duivenvoorden – Terugkijken met een tablet

Joop doet onderzoek naar de meerwaarde van videofeedback en videoinstructie bij bewegingsonderwijs. http://www.windesheim.nl/onderzoek/onderzoeksthemas/bewegen-en-sport/bewegen-school-en-sport/digitalisering/
Focus leraar

keynote: Jan van Tartwijk – Leren: tussen Expertise en Innovatie
Hoe word je een Messi? Hoe word je expert? Deliberate practice Doelbewust oefenen Nadruk op wat je nog niet beheerst

innovation - EfficiencyDocent als expert: veel kennis is onderwater aanwezig Kennis is geautomatiseerd (opgeslagen in geheugen als chunks) Intermediates lijken zich meer te herinneren dan beginners en expert (Schmidt & Boshuizen, 1993) In eerste jaren als docent is er toename in je kennis en kunde; later stabiliseert zich dat. Gevaar: zonder onderhoud gaat het achteruit. Ideaal: Docent die balanceert tussen efficiency en innovatie Praktijk: innovatie zonder tijd om routines op te bouwen Docenten krijgen bij de implementatie (van ICT) niet altijd de tijd om het zich eigen te maken of de volgende verandering dient zich aan. Daardoor geen kans om expert te worden.

 

Desirée Joosten–ten Brinke – Op weg naar digitaal adaptief toetsen
https://www.kennisnet.nl/artikel/adaptieve-toets-motiveert-zwakke-leerlingen-beter/

Inge Molenaar – Adaptieve onderwijstechnologieën; gebruik en effectiviteit
https://www.kennisnet.nl/fileadmin/kennisnet/leren_ict/leren_op_maat/bijlagen/Onderzoek_naar_Snappet_Radboud_Universiteit.pdf

Henk Sligte – E-didactiek. Welke ict-applicaties gebruiken leraren en waarom?
https://www.nro.nl/wp-content/uploads/2016/05/E-didactiek_Welke-ict-applicaties-gebruiken-leraren-en-waarom.pdf

Gemma Corbalan – Hoe leren leerlingen programmeren?

Er zijn verschillende manieren om programmeren te leren bv.

  • Visuele programmeertaal (Scratch);
  • Tekstuele programmeertaal (Python);
  • Met fysieke blokken (Ozmo);
  • Unplugged (niet digitaal).

Uit haar onderzoek blijkt dat er geen verschil is tussen jongens en meisjes, de motivatie hetzelfde is voor jongens en meisjes, dat het gebruik van robots motiveert, dat tekstueel in combinatie met ondersteuning beter werkt en dat deze ondersteuning bijvoorbeeld plaatsvindt door scaffolding, tutorials, guidance, interactie (f2f, chat) en annotaties.

Margriet Sitskoorn keynote spreker
De Onderzoeksconferentie wordt afgesloten door keynote-spreker Margriet Sitskoorn, hoogleraar klinische neuropsychologie aan de universiteit van Tilburg en auteur van onder meer het bekende boek Het maakbare brein.

Welke vaardigheden leiden tot succesvol gedrag?

  • Aandacht richten, vasthouden, verdelen en loslaten
  • Het reguleren van emoties
  • Flexibel kunnen zijn als dingen veranderen
  • Het kunnen onderdrukken van ongewenst gedrag
  • Taken en zaken kunnen beginnen
  • Dingen organiseren
  • Dingen kunnen plannen
  • Jezelf kunnen monitoren
  • Je werkgeheugen gebruiken
  • Het vormen van een reëel zelfbeeld
  • Het vermogen tot theory of mind
  • Pro-sociaal gedrag

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s