Er Ist Wieder Da (2015)

Standaard

erDuitsland
Komedie
116 minuten

geregisseerd door David Wnendt
met Michael Kessler, Oliver Masucci en Stephan Grossmann

De voormalige Duitse leider Adolf Hitler wordt versuft wakker ergens in het midden van Berlijn. Verward probeert hij te reconstrueren wat er gebeurd is en hij ontdekt al snel dat er sinds de Tweede Wereldoorlog 70 jaar zijn verstreken. Maar wat is er gebeurd met Duitsland in de tussentijd? Overal buitenlanders, er is democratie en men betaalt met de euro, wat Hitler helemaal niet bevalt. Omdat de mensen denken dat hij een komiek en imitator is, belandt hij al snel in een tv-programma als komische act.

Ik weet niet of ik deze film het predicaat komedie zou geven, maar dat kan ook aan mij liggen. Duitse humor ligt me misschien niet zo en mijn beheersing van de Duitse taal  is ook een beetje roestig zodat ik wellicht hier en daar de clou heb gemist. Maar desondanks is het wel een bijzondere film die je aan het denken zet. Er komen heel herkenbare scenes voor met personages die heel realistisch neergezet worden, in dat opzicht lijkt de film meer op een documentaire. Er wordt je een werkelijkheid voorgeschoteld die eng is waarschijnlijk juist omdat hij zo echt lijkt.

 

Geef een reactie

