Onderwijslogistieke puzzel bij onderwijsvernieuwing

Standaard

onderwijslogistiek-model-de-puzzelEnige tijd geleden kwam ik via de SIG onderwijslogistiek van Surf in aanraking met de onderwijslogistieke puzzel die zij vorm hebben gegeven in een fysieke puzzel. Aan de hand van deze puzzel kunnen je onderwijs logistieke processen in kaart brengen en in een later stadium vertalen naar systemen die deze processen kunnen ondersteunen. Ik heb deze puzzel onlangs gebruikt bij een gesprek over onderwijsvernieuwing en de impact daarvan op de onderwijsondersteuning van het bedrijfsbureau. Het is natuurlijk geen instrument dat binnen een uur kant en klare bruikbare resultaten oplevert maar ik vind het toch de moeite waard om het verloop van het eerste gesprek weer te geven, wie weet kan iemand het gebruiken en of aanvullen. Hopelijk volgen er nog meer gesprekken en daaruit voortvloeiende concrete resultaten die ik dan weer graag met jullie deel.

De puzzel bestaat uit diverse puzzelstukjes met drie verschillende kleuren. Bij onderwijsvernieuwing begin je de puzzel te leggen vanuit de groene puzzelstukjes waarbij je telkens de beoogde doelstelling als uitgangspunt neemt. Vragen die je hierbij kunt stellen zijn:

Doelstellingen onderwijs

  • Welk student gedrag wil je oproepen.
  • Als ze de opleiding verlaten wat moeten ze kennen en kunnen.
  • Welke fasering zien jullie daarin. Propedeuse – Stage – Afstuderen?
  • Welke leerdoelen
  • In welke samenstelling leren ze. Groep – Individueel – Multidisciplinair?
  • Rol van de docent
  • Activiteiten van de studenten
  • Hoe wordt het leren inzichtelijk gemaakt. (zelf)Reflectie – (peer)Feedback?
  • Wie heeft daarin welke rol student/docent
  • Hoe worden de opbrengsten vastgesteld en beoordeeld. Formatief – Summatief?

Heb je de doelstelling (de groene kant) duidelijk dan ga je aan de slag met de Rode kant volgens het principe van de Constructive alignment. Eigenlijk is dit een vertaling van de vragen die je jezelf hebt gesteld naar kaders waaraan het onderwijs moet voldoen.

contructive alignment

De Rode kant

  • Leerdoelen
  • Toetsen
  • Activiteiten

Voor de uitwerking van leerdoelen wordt binnen het HBO onderwijs veelal de taxonomie van Bloom gebruikt.

bloom

Pas daarna ga je invulling geven aan de blauwe puzzelstukje. Zij vormen de verbinding tussen wat je doelstellingen zijn (groen) en de kaders die je vast hebt gelegd (rood). Beschrijf de blauwe puzzelstukjes als proces. De vertaling naar systemen is dan de uiteindelijke stap die je maakt om implementatie mogelijk te maken.

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s