Waarderend veranderen – Appreciative Inquiry in de dagelijkse praktijk van managers

Standaard

waarderendOf het nu gaat om vernieuwingen die je vanuit je eigen visie aanzwengelt, verbeterideeën die uit je team op komen of processen die organisatiebreed worden ingezet: werken aan team- en organisatieontwikkeling is aan de orde van de dag in je werk als leidinggevende. Appreciative Inquiry is een onderzoekende, op samenwerking en energie gerichte manier van werken aan verandering die de laatste jaren in Nederland en Vlaanderen steeds meer vaste grond onder de voeten krijgt. Deze benadering stelt je in staat met de betrokken medewerkers (en zelfs met klanten of andere externe partijen) te werken aan grotere en kleinere verandervragen op de werkvloer. Waarderend veranderen is een praktijkgericht boek en bevat zowel theoretische achtergronden van Appreciative Inquiry als praktische handreikingen en actuele voorbeelden uit de praktijk.

Heel praktisch boek met duidelijke praktijk voorbeelden, herkenbaar en met oog voor de valkuilen. Het AI proces bestaat uit de 5D cyclus (of in het Nederlands de 5V), 5 basisprincipes en 4 werkende bestanddelen. Voor uitleg moet je het boek zelf lezen, maar om wellicht zelf gerichter verder te kunnen zoeken, onderstaand de ingrediënten. Ik zelf had het weer even nodig om het op een rijtje te zetten. Wat verzanden we toch snel in negativiteit, formats en structuren en het gevoel van zinloos herhalen, goed dat er alternatieven zoals AI zijn🙂

  1. Define (Verwoorden)
  2. Discover (Verwonderen)
  3. Dream (Verbeelden)
  4. Design (Vormgeven)
  5. Destiny (Verwezenlijken)
  1. Constructionistisch principe, het creëren van de realiteit door taal. Er is niet één universele werkelijkheid waarin we leven.
  2. Het Poëtisch principe, organisaties zijn als het waren een verhaal in wording, dus de vraag is wat het nieuwe hoofdstuk is wat we met elkaar willen schrijven.
  3. Het principe van Simultaniteit,verandering begint op het moment dat we een vraag stellen. Het onderzoek op zich zet de verandering reeds in gang.
  4. Het Anticipatorisch principe, positieve beelden van een mogelijke toekomst zijn zo sterk dat ze mensen al doen bewegen in de richting van dat beeld en die toekomst.
  5. Het Positieve principe, positieve hoopvolle beelden en gezamenlijke gesprekken hierover creëren energie en mobiliseren tot actie.
  6. Het Narratieve principe, verhalen geven kleur en diepte, ze leveren herkenning en gezamenlijkheid op, geven betekenis en bieden perspectief.
  • Focus op generativiteit
  • Onderzoek als het duurzame element
  • Bouwen aan relationele praktijken
  • Waarderen wat er is

Verkrijgbaar als paperback

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s