Rundvlees van Angus koeien rechtstreeks van de boerderij

Standaard

angusSinds enige tijd bestel ik mijn rundvlees bij ‘Neuenhof’ in Straelen Duitsland. Heerlijk mals rundvlees van dieren die ook nog een goed leven hebben gehad. Echter krijg je dat vlees in stukken die in Nederland niet zo bekend zijn of heeft het een benaming die ik nog niet kende. Natuurlijk kent iedereen de stukken rundvlees die je heel kort kunt bakken en waarschijnlijk ook nog wel de Duitse benamingen zoals rumsteak, roastbeef, filet en steaks. Maar bij stukken vlees met benamingen als Keule, Schild, Leiter, Bug en Unterschale was ik de weg toch wel een beetje kwijt. Aangezien het vlees dat niet aan een stuk klaargemaakt kan worden in stukjes gesneden verpakt zit als gulasch werd ik nieuwsgierig wat ik met deze stukken vlees allemaal zou kunnen maken. Een zoektocht via google.de bracht mij bij een groot aantal hobby koks met bijzondere recepten voor deze bijzondere stukken vlees. Het gaat dan over recepten uit grootmoeders keuken en vooral veel uit Tirol en Zuid Tirol. Schijnbaar hebben ze daar ontdekt hoe ontzettend lekker en apart van smaak het vet is van deze stukken vlees en daarom gebruiken ze technieken als schmoren, braten, sauerbraten en natuurlijk kochen voor de rundvleessoep.Technieken die we hier in Nederland natuurlijk ook wel kennen, maar het gaat om de juiste techniek bij het juiste stukje vlees om die aparte smaak naar boven te krijgen en zoveel mogelijk van het vlees te kunnen genieten. In Nederland verdwijnen deze stukken volgens mij vaak in gehakt of runderpoulet en zijn er zeker geen aparte recepten voor. De komende tijd zal ik een aantal van deze zeer geslaagde recepten gaan beschrijven, wellicht dat andere daardoor geïnspireerd gaan worden en ook investeren in een eerlijk stuk rundvlees dat erg lekker is!

Geef een reactie

